DAMIEN HIRST
If I think of Damien Hirst, my head is
hectic and colorful dots appear
with formalin, animals, skulls,
diamonds, butterflies and formaldehyde.
Hirst shakes and approximates me to the ephemeral
existentialism. Others, however, deny their art and claim
that he is a fraud exalted
by the industry's most influential art
dealers in the market. At least
for me, when I see a work of Hirst I always
think about the origins of the
artist. While he studied Fine
Arts, Damien Hirst was working in a morgue
for years, and this is reflected in
one way or another in his work. This idea is expressed in
a direct way in their submerged
in formaldehyde, either in whole or
sectioned animals.
A few years
ago, at
the Metropolitan Museum in New York I could finally
admire one of his works, It was the famous "The
Physical Impossibility of Death in the
Mind of Someone Living" (1991) by the British artist. It is a conceptual work
in which a shark, just over
four meters in length, is suspended in a transparent
blue tank of
formaldehyde. It is well known that even the
Danish toymaker LEGO has done playback with the
little shark. Works in this
format are the sheep of the three cubes "'The Tranquility of Solitude
(For George Dyer)"
(2006), the zebra of "The Incredible Journey" (2008) or "The
Golden Calf" (2008).
But Hirst is reinvented each
time. One example is his sculpture "Verity" (2012), made from steel and brass,
twenty feet high, allegory of
truth and justice, representing to a
pregnant woman holding a sword, symbol of the justice and on a stack law books.
Half of the sculpture openly
shows the internal anatomy of the pregnant woman, while the other is
hidden by the skin of her. We can not forget "For love of God"
(2007), human skull encrusted with 8,601 flawless
diamonds, including a pink pear-shaped
diamond located in the forehead, manufactured by Bentley & Skinner jewelry.
Review the incredible beauty of the compositions of butterflies in his series "Butterflies". The
appeal to nature is constant
and this symbol of life transformation is a reflection of that. I love its colours.
Damien Hirst talks with us
about existentialism, beauty and transience,
creating sensations. Damien Hirst, the most
prominent member Groucho Club, sorry, I mean the
collective called Young British Artists.
Si
pienso en Damien Hirst, mi cabeza se agita y de pronto aparecen puntos de
colores, formol, animales enteros y seccionados, calaveras, diamantes,
mariposas y más formol.
A mi Hirst
me sacude, alborota y acerca al existencialismo efímero. Otros, sin embargo,
reniegan de su arte y afirman que es un fraude encumbrado por el sector de los
galeristas más influyentes en el mercado. No sé Vds., pero, al menos yo, cuando
observo una obra de Hirst siempre pienso en los orígenes del artista. Damien Hirst
estuvo durante años, mientras estudiaba Bellas Artes, trabajando en una morgue
y eso se ve reflejado de una u otra manera en su obra. Esta idea se plasma de
una forma directa en sus animales sumergidos en formol, bien en su integridad o
seccionados.
Una tarde
en el METROPOLITAN MUSEUM de Nueva York hace años pude admirar al fin una obra
suya, fue el famoso “The Physical Impossibility of Death in the Mind of
Someone Living” (1991) del artista británico. 'La imposibilidad física de la
muerte en la mente de alguien vivo', es una obra conceptual en la que un tiburón, de algo más de
cuatro metros de longitud, se encuentra suspendido en un tanque transparente
celeste de aldehído fórmico. Hasta la fábrica de juguetes danesa LEGO ha hecho
una reproducción con el tiburoncito. Obras en este formato son: las ovejas de
los tres cubos de “La tranquilidad de la Soledad” (2006), la cebra de “El
viaje increíble” ('The Incredible Journey') o "El becerro de oro"
(2008).
Pero Hirst se reinventa a cada tiempo. Ejemplo de ello es su
escultura “Verity”(2012) , en acero y bronce de veinte metros de altura, alegoría a la
verdad y a la justicia, que representa a
una mujer embarazada que sujeta en alto una espada símbolo de justicia y sobre una pila de
libros de derecho. La mitad de la escultura muestra abiertamente la anatomía
interna de la mujer embarazada, apreciándose hasta el bebe, quedando la otra
oculta con la piel de la misma. Imposible dejar de nombrar su “For love of God” (2007), calavera humana
incrustada con 8.601 diamantes sin
defectos, entre ellos un diamante rosa en forma de pera ubicado en la frente,
manufacturado por la joyería Bentley & Skinner.
No puedo
dejar de nombrar la increíble hermosura de las composiciones de mariposas en su serie “Butterflies”.
El recurso a la naturaleza es incesante y este símbolo de la transformación de
la vida es fiel reflejo de ello.
Damien
Hirst dialoga con nosotros sobre existencialismo, belleza y fugacidad, crea
sensaciones y finalmente nos despierta. Damien Hirst, miembro más sobresaliente
del Groucho Club, digo del llamado colectivo Young
British Artists.


No hay comentarios:
Publicar un comentario