domingo, 29 de diciembre de 2013


DAMIEN HIRST


If I think of Damien Hirst, my head is hectic and colorful dots appear with formalin, animals, skulls, diamonds, butterflies and formaldehyde.

Hirst shakes and approximates me to the ephemeral existentialism. Others, however, deny their art and claim that he is a fraud exalted by the industry's most influential art dealers in the market. At least for me, when I see a work of Hirst I always think about the origins of the artist. While he studied Fine Arts, Damien Hirst was working in a morgue for years, and this is reflected in one way or another in his work. This idea is expressed in a direct way in their submerged in formaldehyde, either in whole or sectioned animals.

A few years ago, at the Metropolitan Museum in New York I could finally admire one of his works, It was the famous "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living" (1991) by the British artist. It is a conceptual work in which a shark, just over four meters in length, is suspended in a transparent blue tank of formaldehyde. It is well known that even the Danish toymaker LEGO has done playback with the little shark. Works in this format are the sheep of the three cubes "'The Tranquility of Solitude (For George Dyer)" (2006), the zebra of "The Incredible Journey" (2008) or "The Golden Calf" (2008).

But Hirst is reinvented each time. One example is his sculpture "Verity" (2012), made ​​from steel and brass, twenty feet high, allegory of truth and justice, representing to a pregnant woman holding a sword, symbol of the justice and on a stack law books. Half of the sculpture openly shows the internal anatomy of the pregnant woman, while the other is hidden by the skin of her. We can not forget "For love of God" (2007), human skull encrusted with 8,601 flawless diamonds, including a pink pear-shaped diamond located in the forehead, manufactured by Bentley & Skinner jewelry.

Review the incredible beauty of the compositions of butterflies in his series "Butterflies". The appeal to nature is constant and this symbol of life transformation is a reflection of that. I love its colours.

Damien Hirst talks with us about existentialism, beauty and transience, creating sensations. Damien Hirst, the most prominent member Groucho Club, sorry, I mean the collective called Young British Artists.


Si pienso en Damien Hirst, mi cabeza se agita y de pronto aparecen puntos de colores, formol, animales enteros y seccionados, calaveras, diamantes, mariposas y más formol.

A mi Hirst me sacude, alborota y acerca al existencialismo efímero. Otros, sin embargo, reniegan de su arte y afirman que es un fraude encumbrado por el sector de los galeristas más influyentes en el mercado. No sé Vds., pero, al menos yo, cuando observo una obra de Hirst siempre pienso en los orígenes del artista. Damien Hirst estuvo durante años, mientras estudiaba Bellas Artes, trabajando en una morgue y eso se ve reflejado de una u otra manera en su obra. Esta idea se plasma de una forma directa en sus animales sumergidos en formol, bien en su integridad o seccionados.

Una tarde en el METROPOLITAN MUSEUM de Nueva York hace años pude admirar al fin una obra suya, fue el famoso “The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living” (1991) del artista británico. 'La imposibilidad física de la muerte en la mente de alguien vivo', es una obra conceptual en la que un tiburón, de algo más de cuatro metros de longitud, se encuentra suspendido en un tanque transparente celeste de aldehído fórmico. Hasta la fábrica de juguetes danesa LEGO ha hecho una reproducción con el tiburoncito. Obras en este formato son: las ovejas de los tres cubos de “La tranquilidad de la Soledad” (2006), la cebra de “El viaje increíble” ('The Incredible Journey') o "El becerro de oro" (2008).  

Pero Hirst se reinventa a cada tiempo. Ejemplo de ello es su escultura Verity”(2012) , en acero y bronce de veinte metros de altura, alegoría a la verdad y a la justicia,  que representa a una mujer embarazada que sujeta en alto una espada símbolo de justicia y sobre una pila de libros de derecho. La mitad de la escultura muestra abiertamente la anatomía interna de la mujer embarazada, apreciándose hasta el bebe, quedando la otra oculta con la piel de la misma. Imposible dejar de nombrar su For love of God” (2007), calavera humana incrustada con 8.601 diamantes sin defectos, entre ellos un diamante rosa en forma de pera ubicado en la frente, manufacturado por la joyería Bentley & Skinner.

No puedo dejar de nombrar la increíble hermosura de las composiciones de mariposas en su serie “Butterflies”. El recurso a la naturaleza es incesante y este símbolo de la transformación de la vida es fiel reflejo de ello.

Damien Hirst dialoga con nosotros sobre existencialismo, belleza y fugacidad, crea sensaciones y finalmente nos despierta. Damien Hirst, miembro más sobresaliente del Groucho Club, digo del llamado colectivo Young British Artists.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario